دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی مکان‌های دیدنی سوادکوه

معرفی مکان‌های دیدنی سوادکوه

معرفی مکان‌های دیدنی سوادکوه


دریاچه شورمست

روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد.


دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است که به پانزده متر هم می رسد.


دریاچه طبیعی شورمست، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌ است.


منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌ است.


در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند. تا بالای روستا و ورودی دریاچه نیم ساعت پیاده روی دارد هرچند می توان با ماشین هم مناسب جاده های کوهستانی هم رفت.


جاده خاکی شیب دار و پیچ در پیچ که از کنار ویلاها و باغ‌هایی می گدرد که با ارتفاع گرفتن از روستا داخل بافت جنگلی شده و از جاده فیروزکوه دور می‌شود.


تقریبا تا انتهای جاده خاکی نشانه‌ای از دریاچه نیست زیرا دریاچه در گودالی نسبتا بزرگ واقع شده است که ورودی آن با حصار و دیواری کوتاه نمایان است.


در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوه های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند.


و ساعت ها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و غیره را به بهترین نحو پر نماید.

امکانات دریاچه ، سرویس بهداشتی، رستوران، آلاچیق و امکان زدن کمپ در حاشیه دریاچه، قایق سواری



ارفه کوه

ارفه کوه یا ارفه کوه ارفعه کوه هم گفته می شود در منطقه البرز شرقی به ارتفاع 2750 متر روی جی پی اس و 2801 متر روی نقشه یکی از قلل مرتفع و مهم منطقه است که در روستای ارفعده از توابع شهرستان سواد کوه قرار دارد.


ارتفاع روستای ارفعه ده 1530 متر از سطح دریا می باشد. ارفع کوه در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا قرار دارد که چشم اندازی وسیع به بسیاری از قله هایی معروف دارد.


در دامنه های این کوه کشاورزی و دامداری از مشاغل مهم محسوب می گردد. برای دیدن آبشار باید از اینجا نزدیک چهل دقیقه جنگل نوردی کنید. مسیر ارفه ده هم مسیر زیبا و رویایی است.


منطقه ارفه از نظر تنوع جانوری دارای خرس گرگ گراز و پلنگ نیز می باشد. طول مسیر صعود از روستا تا قله 6 کیلومتر می باشد مسیر جنوبی طول مسیر فرود نیز 9 کیلومتر می باشد.


مسیر شمالی و تراورس که شامل 5 کیلومتر فرود و 4 کیلومتر تراورس با شیب ملایم می باشد. مدت زمان صعود در تابستان ،٣ ساعت مدت زمان صعود در زمستان ،۴ ساعت مسیر،در جاده فیروزکوه پیش می روید بعد از دو راهی خطیر کوه به رستورانی به نام چاپارخانه می رسید رستوران در سمت چپ جاده قرار دارد. در مقابل آن جاده ای به طول 6 کیلومتر وجود دارد که نیمی از آن آسفالت و نیمی از آن خاکی است.


یا به عبارتی بعد از عبور از فیروزکوه و روستای معروف ورسک به منطقه ای به نام چاپارخانه یا دم زنون که نام رستوران های منطقه می باشد می رسیم.


در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد پیداست که کمی از کنار جاده عقب تر است. از هلال احمر 20 متر بالاتر دو جاده خاکی وجود دارد که سمت راستی به طول 7 کیلومتر که جاده خاکی مناسبی است و انواع سواری و مینی بوس می توانند در آن تردد کنند، ما را به روستای ارفع ده می رساند.


در تابستان پاکوب و مشخص و در زمستان پوشیده از برف است که در مسیر کوهستانی به برف کوبی نیاز است. بخشی از مسیر جنگلی است که هر فصل زیبایی بی نظیر خود را آشکار کرده و بخشی دیگر کوهستانی است که به خط الراس منتهی می شود.


قله ، جان پناه دارد که گنجایش ٧ تا ١٠ نفر را داراست. مسیر دیگر ، مسیر شمالی است که از روبروی پادگان شروع شده و چشمه پر آب و استخر بزرگ پرو در این مسیر قرار دارد.


صعود از مسیر شمالی در زمستان بسیار پربرف سخت تر اما لذت بخش تر از مسیر جنوبی است که البته بدون یک راهنما امکان پذیر نیست.


طول مسیر آب ندارد، مسیر کاملا تحت پوشش شبکه همراه اول است. وضعیت اسکان ،در ورودی روستا یک امامزاده وجود دارد که با دو اتاق تقریبا ظرفیت 25 الی 30 نفر را دارد و چشمه جوشانی در حیاط این امامزاده در تمام فصول سال جاری است.


در داخل روستا نیز یک حسینیه وجود دارد که به مراتب بزرگتر از امامزاده می باشد و تقریبا ظرفیت 60 الی 70 نفر را دارد که با هماهنگی با مسئولین روستا امکان استفاده از آن ها وجود دارد.


این دو محل امکانات، آب، برق و سرویس بهداشتی را دارا می باشند.

بازديد مجازی ارفع کوه پیشنهاد ویژه همراه داشتن راهنمای محلی و جی پی اس شدیدا توصیه می گردد به همراه امکانات جنگل نوردی، لباس گرم، جعبه کمک های اولیه و این منطقه مه خیز است


آبشار گزو

آبشار گزو واقع در جنگل شگفت‌انگيز و آکنده از اکسيژن لفور، يکی از زيباترين و بلندترين آبشارهای ايران است.


آبشار گزو با ارتفاع تقريبی 75 متر در كنار امامزاده‌ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌ی 15 كيلومتری زيرآب سوادكوه قرار دارد.


پس از طی ۲۸ کیلومتر جاده خاکی در این جنگل زیبا به امامزاده برادران گزو می رسیم. البته در طول مسير به دو راهي های زيادی وجود دارد كه با تابلوي به طرف امامزاده گزو راه كاملا مشخص می شود.


از امامزاده تا آبشار به مدت نیم ساعت پیاده روی به سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند فاصله داریم.


بهشت گمشده و چشمه دلاسره نیز در همین منطقه واقع است.

مسير ارتباطی آن راه روستايی جمشيد آباد زيرآب و ديگری از جاده‌ي لفور در پشت سد البرز در جاده كارسنگ است.

برای دسترسی به آن یک ساعت و نیم پياده روی سبک نیاز است.

وضعيت اسكان بصورت آزاد در دل جنگل می باشد. فیلم از ، احسان نوروزی پیشنهاد ویژه همراه خود جعبه کمک های اولیه، غذا و لباس گرم به همراه داشته باشید.


برای رسیدن به آبشار باید در دل جنگل لفور پیاده روی کنید بنابراین کفش و لباس مناسب نیز به همراه داشته باشید و اگر اهل عکاسی هستید دوربین را فراموش نکنید.


قلعه کنگلو خطیر کوه

از جاده خطیرکوه ،دوآب می توانید به قلعه کنگلو دسترسی داشته باشید قسمت های اولیه جاده آسفالته و بقیه خاکی است در سمت چپ با عبور از پل سیمانی جدید الاحداث راه پر پیچ و خم و صعب العبور روستای کنگلو کنگله لی = زنبورمنشعب می شود


که طول آن 16 کیلومتر است. در فاصله یک کیلومتری جنوب این روستا در ارتفاعی پایین تر، قلعه کنگلو قرار دارد که به تعبیر استاد دکتر منوچهر ستوده به دو بازوی گشوده ای می ماند که واردین را به خود می خواند.


از دید من چون عقابی است سرخ گون با بال های گسترده که از آشیان خود محافظت می کند. نمای خارجی قلعه را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌ دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌ های دیده‌ بانی تعبیه شده‌ است.


فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده‌ بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است. عمده مصالحی که در ساختمان قلعه به کار رفته عبارتند از،سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه.


با توجه به وضعيت معمارى و سفال ها، مى شود احتمال داد كه اين قلعه در دوره ساسانى يا اوايل عهد اسلامى، به تقليد از شيوه معماری دوره ساسانى بنا شده است.


هرچند اثبات اين مطلب نيار به بررسى و كاوش بيشتر دارد. قلعه کنگلو زمانی در سه طبقه احداث شده‌ بود اما با توجه به از بین رفتن بخش اعظمی از معماری طبقه سوم، کار کاوش در فضاهای طبقه دوم به روش ارگانیک آغاز شد.


در این طبقه سه فضا، یکی در وسط به شکل مستطیل و دو دیگر به شکل نیم دایره در دو طرف آن کشف شد و حفاری آن ها تا روی کفی از جنس ملات گچ که در نتیجه پر نمودن طبقه اول احداث شده‌ است، ادامه یافت.


عناصر معماری مکشوف شامل دیوارهای جدا کننده، طاق و قوس پنجره، طاقچه و ورودی‌ها، با چسباندن شماره‌های لوکس و شناسه‌های عمق و لایه مستند‌سازی و سپس اطلاعات و شناسنامه هر یک از عناصر پس از برداشت‌های فنی، مرقوم شده در کنگلو نشانه‌هایی مانند اشیایی با علائم میتراییسمسی یافته‌ شده که نشان می‌ دهد این مکان نیایشگاه مهر میترا بوده‌ است.


بعضی نیز به علت یافته‌ شدن چربی در این مکان؛ عقیده دارند این قلعه نیایشگاه آناهیتا الهه‌ آب بوده‌است. قلعه با مساحتی حدود 3000 متر بر فراز تپه ای مخروطی و منفرد به صورت شمالی ، جنوبی بنا شده است.


ارتفاع این تپه در سمت شمال نسبت به دامنه خود با شیب 40 درجه حدود 100 متر و از جنوب با شیب 90 درجه و گاهی با شیب منفی منتهی به دره ای می شود که عمق آن حدود 350 متر است. از ضلع جنوبی قلعه به سبب اشرافی که بر کیلومترها چشم انداز خود دارد می توان منطقه را کنترل کرد. این دره راه صعب العبوری به شهمیرزاد و سمنان دارد.


از این رو می توان پذیرفت که قلعه از موقعیت استراتژیک حساسی برخوردار بوده است. روبروی همین ضلع، آن سوی دره، کوه قدمگاه باارتفاعی حدود 1000 متر قد برافراشته که به صورت دیواره ای طبیعی ، منطقه را دربر گرفته است و حراست می کرد.


دو سوی دیگر قلعه هم با شیب تند به دامنه های خود منتهی می شود. از دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی این جاده منتهی به شهمیرزاد و سمنان جاده خطیرکوه می توان به غار اسپهبد خورشید در آغار این جاده و آبشار روزیه در ادامه مسیر یاد کرد پیشنهاد ویژه اگر در زمستان می خواهید به قلعه کنگلو بروید.


حتما زنجیر چرخ و در تابستان کرم ضدآفتاب، کفش مناسب کوه نیز به همراه داشته باشید برای رسیدن به قلعه کنگلو حدود 40 دقیقه پیاده روی در کوه نیاز است


آبشار ورسک

آبشار ورسک پل سفید E59 52 N54 35 در قسمت شرق روستای زیبای ورسک و در زیر قله اتابک و تیزکوه، دره ای بسیار زیبا و نیمه جنگلی وجود دارد که نسبتا عمیق بوده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.


آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه علی که همان آبشار فصلی ورسک می باشد به ارتفاع تقریبی بیست متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است.


آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می گیرد و سالانه تعداد زیادی از مردم مشتاق را به سوی خود می کشاند.


از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود ۳۰ دقیقه راه می باشد که نیمی از آن از کنار آب رودخانه می گذرد. آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی می باشد.


این رودخانه فصلی است و در فصل های مختلف حجم آب متفاوتی دارد. پیشنهاد ویژه برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شده و از آنجا تا آبشار حدود 4 کیلومتر و تقریبا نیم ساعت راه است مسیر رسیدن به آبشار ورسک دقیقا از زیر پل ورسک می گذرد.


و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار زیبای ورسک رسید در مسیر به یک آبشار کوچک می رسید یه دو راهی است که باید به سمت راست بروید


غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ، در ناحیه دوآب شهرستان سوادکوه قرار دارد به عبارتی دیگر این غار در ارتفاعات کوه البرز و تنگه تلاقی رود دوآب به فاصله 5/1 کیلومتر از جاده سوادکوه به تهران واقع شده است.


غار اسپهبد خورشید بر سینه خطیر کوه قرار داشته و در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز خوانده شده‌ است.


در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنین مردم روستای خطیرکوه و روستاهای اطراف این غار را به نام دیوکالی به معنای غار دیو می شناسند.


غار اسپهبد خورشید نخستین بار توسط هیات غارشناسان ایران در سال 1335 کشف شد.


اسپهبد خورشید فقط یک غار نیست، در گذشته از غار استفاده جنگی بردند و می‌توان آن را قلعه هم نامید.


قلعه‌ای که دیواره دارد و داخلش اتاقک‌سازی شده است. این غار بر روی یکی از کوه های آهکی منطقه به وجود آمده و داخل غار شاهد سنگ های استامیک هستیم که مانند قندیل به کف غار خیره‌اند.


تمام این زیبایی‌ها می‌تواند هم جنبه توریستی داشته باشد و هم جنبه تاریخی. برای این کار گروهی از کوه‌نوردان استان مازندران شروع به نصب میخ هایی بر دهانه غار اسپهبد خورشید کرده‌اند تا در آینده‌ای نه چندان دور حداقل گروه‌های کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی بتوانند به داخلش بروند.


قوس دهانه غار، یکی از عظیم‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیا است. طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار چهل متر بوده و درون غار بصورت تالاری بیضی شکل به درازای ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است.


در برابر غار دیواری با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد. بنای این دیوار به دوره ساسانیان باز می‌گردد.


در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می‌سازد. به دلیل وجود آب آشامیدنی در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولانی در آن وجود داشته‌ است.


داخل غار دارای اتاق‌هایی است که قدمت ساخت آن ها به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.


طاق این غار با 80 متر پهنا و 80 متر بلندی جزو طاق های معروف جهان به شمار می آید. تاریخچه غار این غار به عنوان دژی طبیعی، همواره مورد استفاده اسپهبدان طبرستان بوده‌ است.


در صدر اسلام و همزمان با شورش مردم طبرستان، این غار مامن ونداد هرمز بود. در سال ۷۶۱ میلادی، اسپهبد خورشید، نوهٔ اسپهبد فرخان بزرگ از خاندان گاوبارگان، بر منطقه مازندران حکومت می‌کرد.


همزمان، مهدی پسر منصور عباسی حاکم ری شد و تصمیم گرفت پس از سالها مازندران را به تسخیر اعراب درآورد. مهدی با نیرنگ از در دوستی با اسپهبد خورشید درآمد و ضمن ارسال هدایایی، از او خواست تا اجازه دهد قسمتی از لشکریانش از تنگه رود طالار گذشته و از راه دریا به خراسان بروند.


اسپهبد خورشید فریب این نیرنگ را خورد و اجازه عبور را صادر نمود. مهدی، دو سپاه را از گرگان و شاه‌کوه روانه نمود و آمل را تصرف نمود. اسپهبد خورشید که غافلگیر شده بود، همسر و ثروتش را در این غار گذاشت و برای تهیه سپاه به دیلمستان رفت.


سپاه اعراب به مدت سه ماه در پایین غار بودند و به فکر چاره برای نفوذ به این غار بودند. سرانجام با مسموم کردن سرچشمه‌های آب غار موفق شدند بانو نی‌کلا همسر اسپهبد خورشید را به همراه دخترانش به قتل برسانند. اسپهبد خورشید در بازگشت با پنجاه هزار سپاهی، هنگامی که شایعه اسارت همسر و فرزندانش را شنید، خودکشی کرد.


درباره وجه تسمیه طاق عایشه گرگیلی دژ چنین نقل شده‌ است که در دوره اسلامی زنی به نام عایشه در این دژ متحصن شده بود و جمعی از دزدان و راهزنان را به دور خود جمع کرده بود و کرکیل غارت می‌کردند از این جهت آن را عایشه کرکیل دژ گفته‌اند.


همچنین در نزدیکی این غار بقایای قلعه‌ای قرار دارد که به قلعه باجیگران معروف است. پیشنهاد ویژه بازدید از این غار برای افراد عادی به خاطر صعب العبور بودن ان امکان پذیر نیست.


و تنها گروه کوهنوردی با امکانات خاص می توانند وارد آن شوند اما دیدن این غار با شکوه از جاده یا دامنه آن بسیار جذاب است چرا که این کوه و غار از صلابت خاصی برخوردار است و چشم نوازی می کند


غار زنگیان

غار زنگیان یکی از غارهای طبیعی در منطقه سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و یکی از زیباترین غارهای منطقه سوادکوه می باشد .


جهت دست یابی به این غار زیبا از قائم شهر 43 کیلومتر به سمت پل سفید حرکت کرده قبل از پلیس راه جاده ای در سمت راست قرار دارد که در بالای آن ماکتی از لوکوموتیو قرار دارد این جاده از یک سمت به منطقه شش رودبار دراسله و از سمت دیگر به آلاشت ختم می شود.


بعد از وارد شدن به جاده مسافتی حدود 8 کیلومتر را طی کرده و بعد از روستای لله بند به دو راهی بر می خورید که سمت راست آن به آلاشت می رود و جاده سمت چپ به منطقه شش رودبار و دراسله ختم می شود جاده را به سمت چپ ادامه مسیر داده و پس از طی مسافت 7 کیلومتر به جاده ای خاکی و باریک در سمت راستتان می رسید جاده کمی نامشخص می باشد .


در روبروی جاده صخره ای بزرگ وجود دارد پس از وارد شدن به جاده چند پیچ را طی کرده و در کنار تاسیسات ماشین را پارک کنید از این نقطه پیاده روی آغاز می شود مسیر کمی نامشخص است و پاکوب مشخصی ندارد.


پس از وارد شدن به غار زنگیان دو مسیر وجود دارد یکی مسیر سمت چپ که بن بست می باشد و دیگری مسیر سمت راست که رو به بالا آغاز می شود این مسیر تا انتهای غار پیش می رود حتما از نخ راهنما در پیمایش این غار استفاده کنید چون احتمال گم شدن در آن وجود دارد تقریبا وجود یک راهنما در این غار الزامی است 4 تالار تقریبا بزرگ در مسیر دیده می شود.


و استلاگتیت و استلاگمیت های بسیار زیبایی در این غار به وجود آمده و در انتهای غار کریستال های بسیار زیبایی وجود دارد.

همچنین در حوضچه آب که در انتهای غار وجود دارد استخوان های بزرگی دیده می شود که می تواند متعلق به انسانهایی در گذشته باشد این غار محل زندگی خفاش ها نیز می باشد و به وفور در مسیر دیده می شوند در ضمن یک طناب 20 متری 8 میلی و کارابین همراه داشته باشید.

چون در 3 قسمت از مسیر پله و چاهکی 4-5 متری وجود دارد که نیاز به حمایت جهت فرود دارد مناظر اطراف غار نیز بسیار زیباست مسیر شمال غرب ارفه کوه و منطقه دراسله به وضوح دیده می شود.


امیدوارم این گزارش کوتاه بتواند به شما در بازدید از این غار یاری برساند. نویسنده این متن ، یاشا اشبین به بیان دیگر غار زنگيان در پايين دست روستای زنگيان و سمت غرب روستای ارات بن و شمال دشت هاي ارات بن قرار دارد.


اين غار از غارهای طبيعی با طاق های طبيعي بوده كه دارای قدمت زياد می باشد. اطراف غار صخره است مه این صخره سنگی همانند فرشی در اطراف اين غار پهن شده است.


گفته می شود دهلیزهای این غار تا 720 متر هم شناسایی شده است. پیشنهاد ویژه مسیر خاکی است بهتر است از ماشین های مناسب با ژاپاس اضافی استفاده شود.


جعبه کمک های اولیه لباس اضافی و گرم، کفش مناسب، بردن طناب و چراغ قوه های قوی با باطری های اضافی، بردن طناب برای پیدا کردن راه و کمک دهی بیش از 20 متر و بهتر است از یک راهنما محلی کمک بگیرید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده