خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی مکان های گردشگری شهر ساری

معرفی مکان های گردشگری شهر ساری

معرفی مکان های گردشگری شهر ساری


پناهگاه حیات وحش دشت ناز

اين پناه‌گاه که در حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و در شمال شرقى سارى با فضايى از جنگل‌هاى جلگه‌اى قرار گرفته، از سال ۱۳۴۶ به صورت محل تکثير گوزن زرد ايرانى درآمده است.


در اين پناه‌گاه ضمن حفاظت و نگهدارى گوزن زرد ايرانى که تعليف آن‌ها دستى صورت مى‌گيرد همه ساله تعدادى از گوزن‌هاى توليد شده را به زيست‌گاه‌هاى اصلى، يعنى حواشى رودخانه دز و کارون منتقل مى‌کنند.


تعدادى از گوزن‌هاى اين پناه‌گاه به جزيره اشک در درياچه اروميه نيز انتقال داده شده‌اند.


پيرامون اين پناهگاه حصارکشى شده است و گوزن‌ها را از پشت ديوارهاى سيمى مى‌توان مشاهده کرد.

ویژگی های منطقه، این منطقه کوهستانی که از جنگل های هیرکانی پوشیده شده است یکی ا ز منحصر بفرد ترین اکوسیستم های طبیعی کشور را دارا میباشد.


وجود بیش از447 گونه گیاهی خود مبین این موضوع است. از گونه های مهم گیاهی می توان از ممرز، راش توسکا، انجیلی و لیلکی و از گونه های مهم جانوری می توان از گوزن زرد،مرال شوکا گربه جنگلی و قرقاول نام برد.

این ‌پناهگاه زیستگاه یکی از نادرترین گونه‌های گوزن در جهان، یعنی گوزن زرد ایرانی است.


باغ وحش ساری

پارک حیوانات ساری در 10 کیلومتری ساری در منطقه ذغال چال در روستای طاهرده واقع شده است که یکی از جاذبه های تفریحی، توریستی و گردش گری استان مازندران محسوب می گردد.


پارک حیوانات ساری باغ وحش ساری به عنوان اولین پارک پرندگان و حیوانات استان مازندران در تابستان 1386با 5 گونه پرنده رسما شروع به فعالیت نموده در مساحتی بالغ بر 1200 متر در فاز اول که در حال حاظر بیش از 20 نوع پرنده را درارا می باشد.


این پارک در زمینی به مساحتی بالغ بر 18000 مترمربع احداث، محوطه سازی و جهت رفاه بازدیدکنندگان شامل پارکینگ، فضای سبز و بوفه و کافی شاپ و سیستم روشنایی جهت بازدید شبانه و غیره می باشد.


پارک حیوانات شهر شامل بیش از 400 قفس سرپوشیده وسیع و 40 محوطه باز بوده و گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی و درنا و پرندگان شکاری در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.


علاوه بر پرندگان کمیاب در این باغ وحش که توسط سازمانی غیر دولتی اداره و نگهداری می شود،

می توانید شاهد تعداد فراوانی از گونه حیوانی شامل انواع پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان بوده است.


در این باغ وحش شما ناظر گونه هایی از حیوانات خواهید بود که در حد خود بسیار نایاب و یا منحصر به فرد می باشند.


مثل شیر و میمون ها و یا خرس و غیره.

آکواریوم این باغ وحش بیش از 30 گونه از آبزیان، دو زیستان و نرم تنان آب های شور و شیرین را در خود جای داده و از پر بازدیدکنننده ترین قسمت های باغ وحش است.

این مجموعه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم ،برکه ،برکه کوچک و بزرگ در باغ وحش وجود دارد که محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک ها، قوها، غازها می باشد.

برکه بزرگی در قسمت مرکزی باغ قرار گرفته است بطوریکه تعداد زیادی از این پرندگان آبچر را در بر می گیرد.


صخره، صخره باغ که در مرکز قرار گرفته محیط زیستی مناسب جهت پرندگان کوهستانی و بیابانی است.

پرندگانی چون کبک ها بیشتر در این محیط دیده می شوند. قفس های شیشه ای ، از آنجا که مازندران دارای شرایط اقلیمی خاص خود می باشد، این قفس ها با دارا بودن امکانات ویژه ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر محیط مناسبی را برای پرندگان و خزندگانی که در محیط زیست طبیعی آن ها شرایط خاص آب و هوایی حاکم است، فراهم می نماید. قفس های آهنی ، این قفسها به دلیل نوع تغذیه پرندگان شکاری و درندگان ساخته شده است. زیرا این ها در صورت آزاد بودن در محیط از سایر پرندگان و جوجه آن ها استفاده می کنند. همچنین سعی شده است محیط زیست طبیعی آن ها که مناطق صخره ای کوهستانی است در قفس های مربوط مهیا گردد.


پناهگاه حیات وحش

سمسکنده در ۱۰ کیلومتری جنوب خاوری ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه راه می‌یابد.

پوشش گیاهی آن گونه‌های جنگلی و جلگه‌ای بوده و بخشی از آن مانند دشت ناز به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد بهره برداری قرار گرفته‌ است اين منطقه كه از سال 1352 تحت حفاظت بود در سال 1354 به عنوان پناهگاه حيات وحش تعيين شد.

اين منطقه به وسعت ۱۰۰۰ هکتار از گونه‌هاى جنگلى جلگه‌اى تشکيل شده است. اين مناطق به صورت دو منطقه جداگانه و با مساحت 1041 هكتار و 56 هكتار واقع در حومه شهرستان ساری و مديريت يكپارچه به صورت اراضی جنگلی مناطق جلگه ایی خزری با گونه هايی شاخص بلوط، انجيلی،‌ آزاد،‌ توسكا می باشد و به عنوان زيستگاه و محل تكثير گوزن زرد پس از تكثير و پرورش در پناهگاه به زيستگاه اصلی گونه در دز و كرخه و همچنين ديگر زيستگاه ها چون جزيره اشک و ميان كــتل فارس انتقال و رهاسازی شده اند.


شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی و گراز از گونه های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و كبوتر جنگلی نيز از پرندگان شاخص اين مناطق می باشند.


پارک جنگلی شهيد زارع

ساری در سه كيلومتری شرق رودخانه تجن و شرق شهرستان ساری و در فاصله يک كيلومتری جنوب جاده ساری بهشهر و جنب بيمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری قرار دارد و به علت مجاورت با تپه‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز، بسیار زیبا و چشمگیر است برای استفاده گردشگران نیز دارای امکاناتی برای ماندن کوتاه مدت می‌باشد به ویژه بهترین مکان برای کسانی است که می‌خواهند به صورت رایگان شب اقامت داشته باشند. مساحت پارک 70 هكتار بوده و داراي تيپ درختی بلوط انجيلی می باشد كه در سال 1344 جهت جلوگيری از انهدام جنگل و بازسازی و احياء آن با گونه های كاج تهران و زربين جنگل كاری گرديده است.

پیشنهاد ویژه امكانات و تاسيسات موجود در پارک ،

جاده دسترسي آسفالته ، سرويس بهداشتي به تعداد مورد نياز ، نمازخانه مردانه و زنانه در مركز پارک ،با زيربنای 120 متر مربع ، فروشگاه مواد غذايی قهوه خانه سنتی مجهز كباب خانه ، ساندويچی ،چاه آب آشاميدنی ، حلقه ،منبع آب زمينی، دستگاه ، منبع آب ذخيره هوای، دستگاه موتور خانه ،محوطه بازی كودكان و شهر بازی كوچک شامل قصر بادی و چرخ و فلک، زمين واليبال ،پاركينگ اتومبيل پيست اسكيت مجهز ،ساختمان مديريت پارک، سرويس های ميز و نيمكت پیک نیک ، آلاچيق به تعداد قابل توجه ، اجاق برای طبع غذا و كباب ، سطل زباله و


مجموعه فرح آباد ساری

بقاياى شهر قديمى فرح آباد به وسعت ۳۰ تا ۴۰ هکتار، در فاصله تقريبى ۲۸ کيلومترى راه اصلى ساری ، فرح‌آباد و در فاصله دو کيلومترى ساحل درياى مازندران قرار دارد


از مهم‌ترين بقاياى اين شهر، مسجد و مدرسه قسمت‌هايى از يک پل، ديوار باقى مانده از يک قصر و حمام متعلق به دوره صفوى را مى‌توان نام برد. اين محل در زمان شاه عباس اول بندرى آباد و پررونق بود


تا جايى که لقب دارالسرور و حتى دارالسلطنه را به آن اختصاص دادند.

شاهان صفوی، بويژه شاه عباس، علاقه خاصي به اين محل داشته و همه ساله، تابستان، مدتی در اين شهر اقامت می کردند.


اين شهر در اواخر سلطنت شاه عباس دوم توسط روس‌ها به آتش کشيده شد و روس‌ها پس از کشتار همگانى و به آتش کشيدن کاخ جهان‌نما

قصر معروف شاه عباس بزرگ از راه دريا گرختند.


بناهای مجموعه فرح آباد شامل کاخ، پل، مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، مدرسه، بازار و خيابان های متعددی بوده است که در اطراف رود تجن ساخته بودند.


متأسفانه اين مجموعه ی زيبا در قرون اخير در اثر عوامل طبيعی، جنگل کاری و توسعه کشاورزی تخريب شده است، ولی آن چه از بقايای آن مشاهده می شود دلالت بر شکوه و زيبایی آن در عهد صفوی دارد.


پى بردن به نقشه اصلى شهر نيازمند بررسى و حفارى علمى است.

با توجه به وضعيت موجود مى‌توان گفت که شهرسازى اين منطقه مانند ديگر طرح‌هاى شهرسازى دوره صفويه در شهرهاى اصفهان و قزوين بود و هسته اصلى مجموعه را ميدان مستطيل شکلى تشکيل مى‌داد که از شمال به کاخ جهان‌نما منتهى مى‌شد.


مسجد و مدرسه فرح‌آباد در ميان همه آثارى که در مجموعه فرح‌آباد ذکر شد، تنها مسجد به دليل پايگاه مردمى خود، بر جا مانده است.

اين مسجد در زمينى مستطيل شکل به ابعاد ۷۵٭۶۵ متر قرار دارد و فرم آن چهار ايوانى است.

ايوان اصلى مسجد با گنبد بزرگ آجرى در قسمت جنوبى که محراب نيز در آنجا واقع است، قرار دارد.


در دو طرف ايوان دو شبستان عظيم قرار دارد و پيرامون حياط را حجره‌هايى براى درس طلاب، در بر گرفته است.

بناهاى ضلع شمال به رباط و کاروانسرا بيشتر شباهت

دارد و احتمال مى‌رود که براى استراحت مسافران بوده است.

مسجد جامع فرح‌آباد

سارى ورودى مسجد در ضلع شمالى آن قرار دارد و سردر ورودى آن روزگارى مزين به کاشى‌هاى هفت رنگ بود.

از مناره‌هاى اين مسجد تنها پايه‌هاى آن پابرجاست. آب مورد استفاده اين مجموعه به وسيله جوى‌هاى روباز آجرى با شيب‌بندى ملايم از رودخانه تجن وارد حوض حياط مرکزى و آب مازاد از ضلع غربى آن خارج مى‌شد.


از تزيينات مسجد نشانه‌هايى باقى است که مى‌توان به کاربندی، کاشى‌کارى و مقرنس‌کارى اشاره نمود.

کاخ جهان‌نما کاخ جهان‌نما با توجه به عظمت معمارى و تلفيق هنر شرق و غرب که به صورت نقاشى روى ديوارهاى آن به کار رفته، به اين نام مشهور شده بود.


بقاياى اين کاخ در قسمت شمالى مجموعه تاريخى فرح‌آباد و در غرب رودخانه تجن قرار دارد.

با توجه به برج و بارها، ساختمان دواشکوبه، زمين بازى چوگان و همچنين با توجه به روايت مورخان و جهانگردان درباره ويژگى‌هاى آن، مى‌توان گفت که مجموعه فرح‌آباد يکى از مهم‌ترين شهرهاى آباد زمان صفويه بوده است.


پل شاه عباسی

پل آجرى نيمه ويران فرح‌آباد، به صورت شرقی غربي، با ملات ساروج و آجر بر روى رودخانه تجن احداث شده بود.

اين پل داراى هفت چشمه بود که امروزه به جز چند چشمه طاق، قسمت اعظم آن آسيب فراوان ديده است.


پیشنهاد ویژه سواحل زیبای فرح آباد خزرآباد ساری با بیش از ۱۵ کیلومتر مسافت ساحلی ماسه ای، مرداب بسیار وسیع چندین هکتاری و چشم نواز در کنار سواحل دریا و حضور پرندگان بسیار زیبای مهاجر، رودخانه بسیار عریض و طویل تجن از ابتدا تا انتهای فرح آباد، دشت های فراخ و جلگه های وسیع و سرسبز و حاصلخیز، آب بندان بسیار بزرگ و شکارگاه های پرندگان، صیدگاه های ماهیگیری در سواحل دریا و رودخانه و آب بندان و مرداب و استخرهای پرورش ماهی، آب و هوای استثنایی و بسیار فرح بخش، اراضی کشاورزی و جلوه های هر کشت، اراضی باغی و تجلیات درختان و میوه های متنوع و رنگی و از جاذبه های جغرافیایی فرح آباد ساری است.


تالاب حمیدآباد ساری

از جاذبه‌های زیبای گردشگری در استان مازندران است که در جاده دریای ساری به سمت فرح آباد خزرآباد در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد قرار دارد.

این تالاب پوشیده از گل های نیلوفر آبی هستند که در زمان باز شده جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می دهد.

گونه های مختلف پرندگان اعم از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این تالاب زندگی می کنند که زیبایی این منطقه را صد چندان می کند

.

در ادامه این مسیر هم به مجموعه تاریخی فرح آباد و شاحل دریای خزر می رسید.


بازدید از مجموعه فرح آباد که مشحصات آن را می توانید در این سایت بیابید پیشنهاد می کنیم. پیشنهاد ویژه دوربین عکاسی و فیلمبرداری را فراموش نکنید و باطری آن را چک کنید


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده